torstai 9. heinäkuuta 2015

Ajatuksia ylipainosta, painonpudotuksesta ja elämästä

Toukokuulta oli näköjään jäänyt kirjoitus luonnoksiin. Päivitän sen nyt sitten tänne.

---

Olin tuossa yhtenä päivänä työterveydessä ja olin todella iloinen, kun labratulokset olivat jälleen todella hyvät. Hemoglobiini, sokeriarvot ja kolesteroli olivat hyviä, niin kuin kyllä aikaisemminkin, mistä olen aina ollut todella kiitollinen. Verenpainekin on laskenut jo aika lähelle normaalia, kiitos painon putoamisen! Tällä hetkellä se oli 138/86, kun viime keväänä se oli parhaimmillaan 142/95...

Puhuimme työterveyshoitajan kanssa painonpudotuksesta ja miten paino on kertynyt sun muusta. Silloin jotenkin minuun iski todella vahvasti se, että en oikeastaan tiedä, koska viimeksi olisin ollut normaalipainoinen. Olen aina ollut luokan isoin tyttö, joskin ihan lapsena uskon sen johtuvan hieman isommista luista. Mutta jo ala-asteen loppu puolella väitän, että ylipainoa on alkanut kertyä ja yläasteella sitä on jo selkeästi ollut.

Tuntui jotenkin niin surulliselta, että olen suurimman osan elämästäni ollut ylipainoinen, enkä tiedä elämää ilman ylipainoa, eikä aina taida tietää kehonikaan.

Minua harmittaa se, että olen saattanut päästää itseni niin pahaan kuntoon ja ärsyttää se, että olen vain pitänyt terveyttäni itsestään selvyytenä. Vasta nyt kun painoa on pudonnut yli 20kg:a, huomaan kuinka paljon parempi minun on olla selkeästi kevyempänä.

Silti joskus tulee sellainen tunne, etten koskaan saavuta tavoitettani.

Olen nyt yrittänyt enemmän tuijottaa mittanauhaa, enkä vaakaa, sillä olen pienen tauon jälkeen jälleen lisännyt salilla käymistä ja etenkin lihaskuntoa. Mikä siis tarkoittaa sitä, että vaikka läskin määrä vähenee, lihasten määrä voi nousta, minkä takia paino ei laskekaan.

Olin todella harmissani yhden viikon jälkeen, kun paino ei ollut pudonnut juurikaan mutta senttejä sen sijaan oli lähtenyt mukavasti. Ja sen takia yritin olla masentumatta. Tavoitteena on kuitenkin hyvännäköinen keho, ei pelkkä painon tuijottaminen.

Vaikka itse sanon aina, että painonpudotus ei tapahtu hetkessä, etenkään suuren ylipainon pois saaminen. Painon- ja elämänhallinta ovat vielä pidempi aikaisempia, niiden tasapainoon saattamisessa kestää. Silti joskus tuntuu siltä, että painonpudotus on loputonta...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti